
Al udvikling begynder med sarte spirer
Robusthed skal komme indefra men kan styrkes udefra

Der er torne i enhver udvikling
Den coachende elevsamtale som redskab til fastholdelse
Skal hele kollegiet eller dele af lærerne have et boost omkring elevsamtalen, den formative evaluering, karrieresamtalen eller faciliterede processer i klassen, kan et kursus, tilpasset jeres specielle ønsker og behov, være svaret. For at sikre, at kurset tager afsæt i jeres erfaringer og ønsker, anbefaler jeg er formøde, hvor vi kortlægger arbejdsspørgsmålene. Som regel giver det størst ejerskab blandt lærerne.
Kurset kan også købes til gymnasiet som det, der udbydes i GL bladet, over to dage – fordelt på skoleåret
Baggrund:
Formålet med kurset er at opkvalificere den enkelte lærer til at gennemføre såvel formelle
som uformelle samtaler med den enkelte elev på en professionel og meningsfyldt måde. Med
udgangspunkt i min bog, som genudkom i ny revideret udgave september 2018 : “Den gode elevsamtale. En coachende tilgang til mødet med unge“ målrettet gymnasielærere, vejledere og undervisere på ungdomsuddannelserne, vil deltagerne på kurset blive klædt på til at føre en coachende samtale med eleven med henblik på motivation, handling og gennemførelse af ungdomsuddannelsen
Indhold :
-
Den anerkendende samtale– at bygge på det, der virker
-
Relationskompetencer – at skabe varme
-
Rammesætning af samtalen– at skabe tydelighed
-
Veje til at åbne for dialog– at skabe tillid
-
Motivation og målsætning– at sætte sig mål og nå dem
-
Spørgsmålstyper- at skabe refleksion og ejerskab
-
Synlig læring – at skabe bevidsthed om egen læringsproces
-
Resilienstræning – at styrke robusthed
-
Samtaletilgang til forskellige elevtyper – at matche og koble sig på forskellige verdener
-
Bearbejdning af erfaringer med elevsamtaler – at blive klogere på sin egen praksis
-
Dilemmaer – at drøfte praksis med hinanden
-
Samtaletilgang i sammenhæng med skolens værdier
Hvad opnår den enkelte lærer gennem forløbet:
-
Metoder og værktøjer til at føre en professionel dialog med eleven.
-
Redskaber til at gennemføre en coachende og ansvarliggørende samtale
-
Modeller til at udnytte den korte samtaletid optimalt
-
Mening, motivation og mod på elevsamtalen
Hvad opnår Gymnasiet gennem forløbet:
-
Kvalificerede samtaler
-
Fastholdelse af frafaldstruede elever
-
Mulighed for tidlig indsats
-
Mere tilfredse elever og lærere
Praktiske oplysninger:
Kurset afholdes over 2 dage med nogle uger eller måneder imellem. Flere skoler kan gå sammen
Pris: 32000 + transport
​
Kurserne har været afholdt på:
Undervisningsministeriets SIP konference 2018
Pædagogikumforeningens årsmøde
Akademisk studenterkursus Kbh
Dania erhvervsakademi Hadsten
De fynske gymnasier (uddannelsesledere og studievejledere Fyn)
Det Fri Gymnasium
Den fri lærerforening (for medlemmerne)
Esbjerg Gymnasium
Fredericia HF og Gymnasium
Frederikshavn Hf og Gymnasium
Faaborg Gymnasium, uddannelsesforløb over 2 år for alle
Grenaa HF og Gymnasium
Haderslev HHX
Herning Gymnasium
Holstebro Gymnasium
Kalundborg Gymnasium
Københavns private Gymnasium
Københavns åbne Gymnasium
Maribo Gymnasium og HF
NEXT
Nykøbing Katedralskole
Nærum Gymnasium (mentorer)
Næstved Gymnasium, uddannelsesforløb over 2 år for alle
Oure Kost Gymnasium
Rektorforening Region Midt
Roskilde HTX
Roskilde HHX
Sankt Knuds Gymnasium
Silkeborg Gymnasium, tre år
Slagelse Gymnasium
Struer statsgymnasium, Uddannelsesforløb over tre år
Svendborg Gymnasium
Vestjysk Gymnasium
Viborg Katedralskole, Viborg Gymnasium og Bjerringbro gymnasium med særligt fokus på elever med støttebehov
Tradium Randers
Tørring Gymnasium
Vestfyns Handels Gymnasium
VIAUC
Ungdomsringen Odense
Vordingborg Gymnasium og HF
VUC Fyn
VUC Nordjylland
VUC Vejle
Aalborg Tekniske gymmnasium
Aarhus akademi
Dalum ungdomsskole
Den fri lærerforening
​
​
​
​
.jpg)
"I gymnasiet skal vi spare 2% men det nytter ikke noget at sætte en stopper for udviklingen, for så får vi ingen ansøgere til vores skoler, og lærerne udvikler sig ikke. Så jeg tror på, at selvom det er hårdt i disse tider, så er det nødvendigt at investere i udvikling og efteruddannelse. I skoleåret 2018/19 har vi på Slagelse Gymnasium holdt to typer af interne kurser i ” Den gode elevsamtale” med Lotte Juul Lauesen. Vi har haft 36 lærere på kursus i alt, og de har alle været meget begejstrede for kurserne. Jeg synes, at der er god økonomi i dette, da lærerne er på skolen alligevel. Der er på den måde ikke udgifter til transport, time/dagpenge m.m."
Rektor Lotte Büchert
​
Kurset i Den Coachende Samtale v/Lotte Juul Lauesen gav lærerne spændende og lige-til-at-gå-til redskaber til at opstarte samtaler, udvikle elever fagligt og socialt og endelig gøre dem i stand til at reflektere over egen skolegang med hands-on øvelser.
Elmiye Kolukisa, Vicerektor Københavns Private gymnasium,